photo home-2.jpg  photo kryabelog-2.jpg  photo tips-2.jpg

Followers

Eh..Eh..Thank You singgah, Nak stalk silakan, Follow sekali okay :)

Thursday, May 16, 2013

langkah-langkah untuk kurus

Salam to all my readers,
Hari ini Ika nak cerita sikit pasal senaman dan makanan yang sesuai untuk mereka-mereka yang nak kurus. setelah membuat sedikit research, akhirnya cara yang mungkin berkesan sudah ditemui. Kesahihan nya belum dapat dikenalpasti, sebab Ika sendiri pun dalam proses mempraktikkan cara yang sama. Mari kita berpegang pada "DON'T STOP UNTIL YOU PROUD"


Adatla untuk orang yang nak kurus, kenalah berkorban sikit dari pemakanan. No more chocolate, makanan yang bergula. Tolong elakkan okey. let's start.

BREAKFAST 
mulakan pagi anda dengan senaman yang ringan. senaman apa? meh sini Ika cerita.
- Stretching dulu, mulakan dengan kepala, tangan dan kaki (supaya badan tak terkejut)
- Buat seat up 40 kali.
- Buat Squat away (kat bawah nie) ikut macam schedule. Squat away adalah untuk kecilkan peha anda. lepas buat, akan ada rasa tegang sikit pada bahagian peha. but it's okey, itulah adalah effect dia menandakan bahagia dalam peha kita sedang bekerja. TAPI...kalau tak larat, jangan push diri anda. benda ni boleh disambung malam nanti sebelum anda tidur.


I got this from instagram @shahilaamzah. Sorry kak.


- Then, Buat yang macam kat bawah ni pulak (sorry, tak tau apa nama dia). Sama jugak, ikut macam schedule dia. Senaman nie bagi effect pada bahagian perut. Perut pun akan akan rasa sakit jugak. 

Got this also from @shahilaamzah Instagram. 

- Make sure but benda ni hari-hari okey.
Lepas buat senaman nie. Breakfas kena ambil jugak. Bagi mereka-mereka yang suka makan nasi lemak, nasi goreng dan benda-benda yang berminyak nie. tolong hentikan. nantikan senaman yang kita buat tu tak ada gunapun. sebab lemak masuk balik :)

Untuk breakfast ambil la breakfast yang ringan seperti Quaker oat ataupun Nestum. sebab benda-benda macamnie tak ada trans. fat.

LUNCH
Untuk lunch, boleh makan nasi. Nanti kalau tak makan nasi tak ada energy pulak. Tapi, kuantiti nasi adalah suku daripada pinggan okey. Kurangkan nasi dalam perut anda. hehe..Elakkan minum air sejuk lepas makan sebab kalau kita terus teguk air sejuk lepas makan. Makanan dalam perut yang belum sempat nak digest akan membeku dan menjadi lemak tepu dalam perut. Itulah puncanya perut kita jadi buncit. Kalau boleh, lepas makan tunggu 30 minit baru minum air. Lagi bagus. Ataupun, bagi mereka yang jenis minum air ketika makan. Minum air suam okey.

DINNER
Untuk dinner better jangan makan nasi lagi dah sebab nasi kan antara makanan yang berkalori tinggi. Minum Milo untuk waktu malam. Kenapa Milo? sebab Milo adalah antara makana yang mengenyangkan dan juga boleh memberi tenaga. Sebelum tidur, sambung senaman anda bagi yang tak larat nak habiskan senaman yang tergendela untuk pagi tadi.


No comments:

Post a Comment