Followers

Eh..Eh..Thank You singgah, Nak stalk silakan, Follow sekali okay :)

Sunday, May 19, 2013

Sarangeyo Kim Hyun Joong

Farah merupakan gadis yang begitu meminati segala-gala yang berkenaan Korea. Dari lagu, drama hinggalah ke orangnya. Sebut aje lagu apa, drama apa. Semuanya Farah tahu. Tapi, dalam ramai-ramai artis Korea. Kim Hyun Joong tetap no 1.
Macam biasa, sebaik habis kuliah Farah akan meluangkan masa di kafe atau perpustakaan. Jika ada assignment, wajah Farah akan terpacak dalam perpustakaan. Tapi, kalau free wajah Farah sebaliknya akan terpacak di kafe. Masanya pula akan diisi dengan menghadap gambar pelakon Korea di laptopnya.
‘ Wow, handsomenya!’ Farah mula melayan perasaannya sebaik memandang wajah Kim Hyun Joong. Matanya tidak berpaling dari memandang laptopnya. Senyuman juga tidak pernah lengang. Inilah Demam Korea.
Telefon bimbitnya yang berdering mematikan lamunannya. 
‘ Hish..potong betul lah.’ Farah mengeluh perlahan. Dia mengeluarkan iPhonenya dari beg sandang.
‘Annyeong-haseyo ’ Kata Farah memulakan perbualan.
‘ Wah! cakap Korea pulak dia ni. Kim Hyun joong ni. Dekat mana tu?’ Soal pemanggil tersebut.
‘ Dekat Kafe.’ Jawab Farah pendek. Usai perbualan tamat, Farah mematikan talian.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Sedang asyik Farah melayan Korea pujaannya. Seorang lelaki yang tinggi lampai datang menghampirinya dari belakang. Mustaqim.
Mustaqim membongkakkan sedikit badannya untuk melihat isi kandungan laptop Kekasihnya. Farah.
‘ Korea lagi!’ Sergah Mustaqim dari belakang. Ketawanya terburai sebaik melihat Farah terkejut beruk.
‘ Mus! Tak payah nak sergah-sergah Farah lah. Duduk lah.’ Farah mengeluh perlahan. Tangan Mustaqim ditarik supaya duduk. Farah menongkat dagu seraya memandang gambar Korea di laptopnya. Kehadiran Mustaqim tidak diendahkan.
‘ Pandanglah sampai bijik mata tu terkeluar. Tak akan dapat punya.’ Ujur Mustaqim selamba. Air tin 100 Plus kepunyaan Farah diteguk puas.
Farah tetap tidak mengendahkan kata-kata mustaqim. Tiba-tiba, Farah menjerit keriangan. Tangannya memegang tangan Mustaqim. Air yang diminum olehnya tersembur keluar dari mulutnya. Semua mata di kafe tersebut memandang mereka.
‘ Farah!’ Mustaqim sedikit marah dengan perbuatan Farah. Nasib baik air sejuk, kalau air panas dah mati tersedak aku. Omel Mustaqim dalam hati.
‘ Sorry la Mus. Tak sengaja. Sorry okey.’ Pujuk Farah seraya menepuk perlahan belakang Mustaqim yang terbatuk-batuk.
‘ Tengok lah ni Mus.’ Ujur Farah. Mustaqim mengalihkan pandangannya ke arah laptop.
‘ Kim Hyun Joong nak datang KL esok!’ Kata Farah disusuli dengan nada gembira.
‘ Siapa kata tak boleh dapat?’ Farah membulatkan matanya pada Mustaqim.
‘ Memang tak akan dapat lah Farah. Dapat jumpa tu mungkinlah. Tapi, kalau nak dapat. Memang tak lah.’ Mustaqim menggeleng-gelengkan kepalanya seraya melontarkan pandangannya ke tempat lain.
‘ Mana tahu, tiba-tiba Kim Hyun Joong minta couple dengan Farah ke?’ Farah tersenyum sendiri.
Mustaqim sekadar ketawa sinis. 
‘ Nanti, Mus confirm jealous.’ 
‘ Cuba Farah pandang kereta Mus tu.’ Farah memandang kereta kekasihnya seperti yang disuruh. Kereta Porshe Mustaqim sememangnya menjadi idaman farah. 
‘ Kenapa? Rosak ke?’ Soal Farah sebaiknya pandangannya dilemparkan ke arah kereta Mustaqim di lot parkir.
‘ Tak rosak pun. Mus benarkan Farah bawak kereta tu kalau Farah dapat couple dengan Kim Concong tu.’
‘ Kim Hyun Joong la.’ Farah membetulkan sebutan Mustaqim.
‘ Tak kisah lah. Lebih kurang aje tu. ‘ Mustaqim sedikit cemburu dengan sikap Farah yang terlalu fanatik dengan Korea.
‘ Betul?!’ Farah sedikit teruja. Jari kelingkingnya diajukan pada Mustaqim sebagai tanda persetujuan. Mustaqim menyambut persetujuan tersebut dengan selamba.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Seperti biasa. Usai mandi, Farah membuka laptopnya. Laman web youtube dibuka. Drama Naughty Kiss dipilih. Drama ini sudah lama ke udara di 8TV. Tetapi, Farah tidak dapat mengesan kehadirannya kerana tidak dapat menonton TV. Akhirnya dapat juga tengok biarpun hanya di Youtube. Asalkan ada Kim Hyun Joong. Sanggup berjaga.
Esoknya, di tengahari yang terik ni. Perut Farah sudah mula meragam. Walau apa pun dia perlu keluar dari kampus untuk membeli jajan sebagai stok untuk perutnya.
‘ Farah menyewa sebuah motosikal sebagai kenderaannya untuk membeli makanan di Petronas. Kerana, itulah tempat yang paling dekat.
Disebabkan terlalu lapar, Farah meluru agak laju ke dalam kedai di Petronas. Tanpa disedari, dia terlanggar seorang lelaki. Dia memakai jeans putih diikuti dengan kot hitam labuh. Dia juga turut memakai kaca mata hitam.
‘Aduh, sorry..sorry..’ kunci motor di tangan Farah jatuh ke tanah. 
Ketikan lelaki itu mahu mengambil kunci tersebut, kaca mata hitamnya terjatuh. Farah membeliakkan matanya.
‘ Kim hyun….’ Farah tidak dapat menyebut namanya dengan lancar. Sepantas kilat, lelaki itu menekup mulut Farah dan membawanya ke Estima hitam miliknya.
Semasa di dalam kereta, lelaki tersebut membuka kot hitam serta kaca mata hitamnya. Memang benar. Dia KIM HYUN JOONG!
‘ Wow! Handsomenya, putihnya muka dia. bersih pula tu.’ Puji Farah melambung-lambung. Dia tidak mampu berkata apa-apa.
‘ Do you know me?’ Soal KHJ.
‘ Of course, Im your big fans.’ Farah mula teruja.
KHJ menghulurkan senyuman penuh makna pada Farah.
‘ Ya Allah, dia senyum! Untuk aku ke senyuman tu. Senyum lama-lama. Alah comelnya!! ’ Farah berkata dalam hati lagi. Dia tidak percaya bahawa dia di dalam kereta KHJ. Dan dia juga tidak percaya bahawa KHJ sedang senyum padanya. Rasa macam mimpi pula.
‘ Can I ask for your phone number?’ KHJ tiba-tiba bersuara.
‘ Yes, why not?’ Jawab farah gementar. Degupan jantungnya sangat laju ketika itu. Selaju kereta F1.
‘ I will call you later. ‘ Ucap KHJ. 
‘ By the way, what is your name?’ 
‘ farah.’ Farah gagap menyebabkan dia tidak banyak bercakap. 
Sampai di bilik.Farah terasa seperti di awan-awangan. Tidak percaya dengan semua ini.
Malam itu, telefon Farah berdering, dengan langkah segera Farah menekan punat hijau iPhonennya.
‘ Annyeong-haseyo.’ Farah kaget mendengar sebutan itu.
‘ Kim Hyun Joong?’ Soal Farah meminta kepastian.
‘ yes, that’s me. U come to my concert tomorrow night?’ Soal KHJ.
‘ Um, I don’t think so.’ Jawab Farah.
‘ How u can call u are my big fan?’ Suara KHJ agak berang di talian.
‘ Nope. That’s not what I meant. Actually, I don’t have money to go to your concert.’ Jawab Farah jujur.
‘ It’s okay, u just come to stadium. Call me when u arrive.’ Jawab KHJ. 
Farah mengenakan skirt labuh beserta baju t-shirt lengan panjang. Mukanya pula hanya dikenakan mekap yang ala kadar. Sampai di hadapan stadium, kelihatan orang berpusu-pusu untuk masuk ke stadium. Terdapat juga peminat fanatik KHJ yang membawa sepanduk berlampu serta gambarnya.
Farah segera mendail nombor KHJ. Seusai bicara, datang 2 orang lelaki yang yang gagah dan berkot hitam serta berkaca mata.
‘ Awak Farah?’ Soal salah seorang dari mereka. Farah sekadar mengangguk perlahan. 2 lelaki tersebut mengiringi Farah masuk ke belakang pentas.
KHJ sedang bersiap sedia untuk membuat persembahan di pentas. Dia kelihatan sedang memakai microphone.
‘ Farah, just see my performance from this LCD.’ KHJ menunjukkan LCD di hadapannya. Dia kelihatan tampan. Memang tak dapat digambarkan bagaimana kacaknya dia.
Persembahan sudah mahu bermula. KHJ keluar dari belakang pentas. Sorokan yang sangat kuat menandakan betapa Kim Hyun Joong turut terkenal di Malaysia. Kim Hyun Joong memulakan bicaranya dengan bahasa Korea. Bagi yang faham, mereka membalas kata-kata tersebut. Lagu pertama Kim Hyun Joong adalah Kiss Kiss. Dia menyanyikan lagu tersebut dengan merdu sekali diikuti pula dengan tarian serentak diiringi backup dancer dari Malaysia. Di akhir lagu Kiss Kiss, Kim Hyun joong menyebut ‘ Ow love..’ sempat juga dia mengenyitkan matanya seraya tersenyum manis pada penonton serta kamera.
‘ Terharunya aku. Untuk aku ke tu?’ Farah perasan sendiri melihat kelakuan comel Kim Hyun Joong. 
‘ Macam mana performance saya? Okey?’ Soal Kim Hyun Joong sewaktu mereka duduk berdua di luar stadium sebaik konsert tamat.
‘ Hah! Awak boleh cakap bahasa Melayu?’ Farah terkejut beruk dengan Kim Hyun Joong yang tiba-tiba bertutur bahasa melayu dengan baik.
‘ Actually, saya orang Malaysia. Saya duduk Johor. Tapi, saya berhijrah ke Korea sebab nak cari kerja. Tak sangka pula pergi sana jadi artis.’ Terang Kim Hyun Joong panjang lebar.
‘ Tapi, dalam Internet tak tulis pun?’ Farah mula dibelenggu perasaan pelik.
‘ Dalam dunia ni. Awak seorang aje yang tahu.’ Bisik Kim Hyun Joong.
Wah, tiba-tiba rasa diri nie special..
‘ Farah..’ panggil Kim Hyun Joong perlahan.
Farah menjungkitkan keningnya.
‘ Actually, saya dah jatuh cinta pandang pertama pada awak. ‘ Kim Hyun Joong memberanikan diri untuk bersuara.
Kim Hyun Joong mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya.
‘ Will you be my love?’ Kim Hyun Joong membuka bekas cincin tersebut.
‘ Yes.’ Jawab farah terharu.
Tiba-tiba sahaja badan Farah bergoncang kuat seperti gempa bumi sedang berlaku di sekitarnya.
‘ Farah!!!’ Bunyi pekikan tersebut cukup dikenalinya. Jaja Becok!
‘ Amboi! Bukan main kau tidur. Sembil tersenyum-senyum aku tengok. Bahagia betul engkau kan! Kau bangun mandi sekarang. Cuba kau tengok jam dah pukul berapa!’ Jaja mengomel panjang sambil mencekak pinggang di sisi katil.
Farah tersedar dari tidurnya yang agak panjang.
‘Alah!! Mimpi ke?!!’ Farah memasamkan mukanya. Bantal dikepalanya ditumbuk kuat.
Farah segera melihat jam di telefon bimbitnya. Hah!! Dah pukul 12, ni bukan lambat dah ni. Kelas aku dah habis dah pun. Farah menjerit di dalam hati.
Farah mencapai tuala mandi di tiang katil seraya berlari ke arah bilik mandi.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Farah termenung sendirian di kafe. Dia menongkat dagu sambil tersenyum lebar.
‘ Assalamualaikum sayang.’ Mustaqim memulakan bicara. Dia mengambil tempat duduk bersebelahan Farah.
‘ Wa’laikumusalam.’ Farah memberikan pandangan penuh makna pada Mustaqim.
Mustaqim ketawa kecil melihat pandangan pnuh makna itu.
‘ Kenapa ni? Kena rasuk ke? Senyum aje.’ Soal Mustaqim.
‘ Malam tadi, Farah mimpi Kim Hyun Joong. Dia mintak couple dengan farah!’ Jawab Farah penuh teruja dan gembira.
‘ Owh ye ke? Untunglah. Tak ada tangkap gambar sama-sama ke?’ Mustaqim menyoal sambil memerli.
‘ Jahatlah Mus ni. Tapikan, walaupun dalam mimpi macam real tau. Muka dia kacak sangat sangat’ Puji Farah melambung-lambung.
‘ Jangan agungkan sangat. Nanti memuja pulak.’Nasihat Mustaqim dengan penuh berhemah.
‘ Kalau dah kacak sangat sangat tu. Confirm pembedahan plastik.’ 
‘ Dia operate sikit aje.’ Farah tetap mempertahankan Kim Hyun Joong.
‘ Jom teman Mus pergi kedai buku. Nak beli buku rujukan sikit.’ Ujur Mustaqim .
Mereka berdua mengorak langkah beriringan ke kereta porshe milik Mustaqim.
‘ Mus tak nak ke bagi Farah drive kereta ni.’ Soal Farah.
‘ Mus akan tunaikan janji Mus. Biarpun couple dalam mimpi, at least hajat tu kesampaian juga.’ Mustaqim tersenyum. Kunci keretanya diserahkan pada Farah.
Akhirnya, Farah Berjaya memandu kereta kesayangan milik Mustaqim. Bukan senang nak pandu kereta dia.
Lampu isyarat merah didepan menandakan semua kereta perlu berhenti. Sementara menunggu, Farah melontarkan pandangannya ke luar tingkap. Matanya terpaku pada sebuah van mewah berwarna hitam dengan gambar Kim Hyun Joong disebelahnya.
Farah menurunkan tingkap kereta, dia cuba mengamati gerangan yang berada di bahagian belakang. Hampa, cermin van tersebut telah digelapkan. 
‘Annyeong-haseyo!’ Kim Hyun Joong melambai-lambai Farah dengan cara mengeluarkan kepalanya melalui tingkap pemandu.
Farah terpaku lama. 
Mustaqim di sebelahnya turut pelik dengan kelakuan Farah. Dia tersenyum melihat gelagat farah sebaik terlihat van tersebut tertulis Kim Hyun Joong.
Farah membalas lambaian Kim Hyun Joong. Sungguh tidak disangka bahawa Farah terserempak dengan artis pujaannya biarpun di trafiic light. 




 photo 53577D6753C548B17E09CDB9DA2A4A9C.png

No comments:

Post a Comment