Followers

Eh..Eh..Thank You singgah, Nak stalk silakan, Follow sekali okay :)

Sunday, May 19, 2013

Gaduh dulu baru cinta


Kringggg!!!!menandakan loceng rehat telah bermula…selepas bunyi keramat tersebut berhenti semua pelajar daripada tingkatan 1 hingga tingkatan 3 berpusu-pusu keluar bagai sebulan tidak makan..seperti biasa akim, khairol dan zarul yang menetap di tingakatan 3
Iaitu pelajar yang ditakuti ramai especially si akim tu…sambil mereka bergurau dan langkah kaki pun tak betul dan terlanggar seorang perempuan iaitu syuhada..
“ouch…!ko jalan gune kaki ke gune kepala lutut!” bentak syuhada yang sedang mengorak langkah untuk ke tempat mengambil makanan..
’ape masalah kau!?” akim menudingkan jarinya tepat ke mata syuhada..
kau fikir ko samseng, ko bleh sukati je langgar orang!!tuhan bagi mata ko tengoklah..’ merah muka syuhada menahan marah ..lalu berlalu pergi dengan kemarahan yang membuak-buak..pertelingkahan mereka tersebut mendapat perhatian ramai pelajar…
“ko nie syu…jage-jagelah sikit..ko tu perempuan ..nasib baik die tak tumbuk kau..kalau ditumbuknye..mahu ko lebam satu muka’ kata ain kepada syuhada sambil membawa makanan ke meja makan…syu hanya mendiamkan diri kerana malas hendak menerima teguran ain…
semasa syuhada dan ain hendak masuk ke dalam kelas..mereka ternampak asap rokok di belakang bangunan blok form 3..
‘ain..ko nampak tak asap ape kt belakang tu? ‘tanya syuhada kepada ain…
‘yelah..asap ape tuh???kite tinjau nak??kata ain kepada syuhada…syuhada yang termanggu lantas berkata
“ain…idea ko memang fabulous…jom..’
mereka sama meninjau apa asap yang berkepul-kepul keluar dari belakang bangunan tu..selepas meninjau..mereka terlihat akim, khairol dan zarul sedang sibuk merokok..perbuatan mereka itu telah dilaporkan kepada unit disiplin oleh syuhada dan ain…
‘cikgu , sye nampak ade 3 orang pelajar tingkatan 3 yang merokok di belakang bangunan blok kami..’ kata syuhada kepada cikgu asri..mereka yang kantoi telah dihantar ke unit disiplin telah dikenakan hukuman 2 kali sebatan setiap seorang..
Selepas mereka menjalani hukuman …akim, khairol dan zarul pasti akan melintas di depan kelas syuhada..syuhada menaikkan ibu jari sambil menguntumkan senyuman kepada akim…akim yang sedang menahan malu meluru masuk ke kelas ..selepas sesi persekolahan selesai..tiba-tiba merasa tangan syuhada terasa direntap dengan kasar oleh tangan singa liar yang terlepas dari hutan..mata syuhada bertemu dengan mata akim..syuhada yang menyedarinya lekas-lekas merentap tangannya dari pegangan kasar akim..
‘ko nie gila ke??sakit tau tak?’ marah syuhada..
‘nie baru sikitlah..punggung aku nie balik rumah nanti konfom merah..baru tarik sikit dah sikit.. aku tampar kang??’ bentak akim… ‘
padan muka kau..sape suruh ko merokok..kalau kau tak merokok..mesti tak kena..’ kata syuhada sambil ketawa sinis…semasa mereka sedang bergaduh..khairol, ain dan zarul terpaksa menghalang perbuatan mereka..
‘ dahlah tu kim...pompuan tu..dayus gile ko..gaduh ngan pompuan’ kata khairol untuk menasihati akim yang sedang marah…
‘nie pompuan..??nie jantan ko tau tak..name tak bleh bla..syuhada..’ kata akim sambil memandang kad matrix yang tersangkut di tudung syuhada…
‘ tak kisahlah ape name aku..name nie bapak aku bagi..ko sape nak pertikaikan?’
kata syuhada..
‘korang nie dahlah..pegi baliklah’ kata ain untuk meredakan pergaduhan tersebut..selepas semuanya selesai..ain pulang bersama syuhada sambil menasihati syuhada.
‘ko nie syu..bape kali aku nak bagi tau kau..jangan gaduh dgn die..’ terang ain yang lemah menasihati syuhada..
‘ain..die yang carik pasal..’ terang syuhada pula..
‘dhlh penat aku ngan kau nie..tak reti bahasa.’
Sampai di rumah akim membaringkan tubuhnya di atas katil dan melepaskan satu helaan nafas yang panjang..tiba terdengar satu ketukan lantas di membuka bicara ‘masuk’..
“akim..tu ade kawan-kawan akim datang…’ kata mak mah kepada akim di dalam bilik..
‘suruh diorang masuk dalam bilik akim ye mak mah’ kata akim kepada mak mah.
.
“baiklh akim’….
‘woi! kim…’kata zarul sebaik memasuki bilik akim..akim hanya mendiamkan diri..khairol yang mendiamkan diri bersuara
‘ ko nie pehal..??ingat bende tadi ke??’tanya khairol..
‘ aku benganglah dengan die..berani betul die tu..tak penah ade pompuan yang berani ngandu-ngadu macam tu..tapi die nie lainlah..betul tak??’ khairol dan zarul yang kehairanan lalu bertanya
‘hai kim..dah sangkut ke??’perli zarul..
‘sangkut??sangkut ngan sape??minah jantan tu??mintak simpang lah..tak hingin aku..’ kata akim sambil menunjukkan muka yang meluat…
selepas lama berborak, khairol dan zarul pun mengorak langkah untuk keluar dari rumah besar akim…selepas 2 bulan berlalu..kisah akim dan syuhada diketahui ramai…semua orang menganggap mereka bercinta walaupun reaitinya mereka berdue nie macam anjing dengan kucing…semakin lama mereka bergaduh..mereka semakin kenal sikap masing-masing.. akim mula merasa kelainan pada sikap syuhada..begitu juga dengan syuhada…pada keesokkan harinya akim memberanikan diri untuk bertemu sendiri dengan syuhada.. ‘syuhada’ panggil akim dri jauh...syuhada menaikkan kening sambil memandang kehairanan kepada akim dan berkata dalam hati..
‘ape yang die nak??tibe-tibe panggil aku??nak gaduh kot..nie aku suke nie..sedia….’ buk!! Satu tumbukan hinggap di muka akim..akim yang menuju ke arahnya terus terjatuh dan satu lebam merah melekat di pipi akim..
‘cepatlah bangun’ kata syuhada sambil tersenyum serta langsung tidak menunjukkan sebarang rasa bersalah…
‘ya Allah ko nie syuhada..budak tu dah lebam-lebam..ko sikit pun tak ade rase bersalah…kata ain kerisauan dengan perangai syuhada..
‘aduh sakit ko tau tak..aku baru nak buat baik dengan kau..ko tumbuk aku’ kata akim sambil mengusap-usap lebam di pipinya…
‘Bukan selalunya kalau ko nak jumpe aku..ko nak gaduh??’ terang syuhada meminta kepastian..khairol dan zarul yang dari tadi terdiam melihat perbuatan syuhada tadi mula bersuara..
‘syu..sebenarnya akim nie…’ kata zarul dan dismabung oleh khairol ‘suke dekat kau..’ syu yang terkejut..membulatkan matanya..akim yang masih lemah hanya meredupkan matanya..sesekali anak matanya akan mencuri pandang syu..syu hanya memandang akim..
‘ ko tipulah’ kata syuhada.. ‘ buat ape aku nak tipu..ko tanyelah die sendiri’ terang khairol…
‘betul ke ko suka kat aku’ tanye syuhada untuk meminta kepastian…akim yang termanggu terus berlalu dan membiarkan syuhada dalam keadaan tertanya-tanya…selepas pulang dari sekolah..ain memulakan bicara..
‘ kan aku dah cakap..akim pun suke kat kau..ape org-org tua cakap..mula-mula bergaduh, lama-lama jadi sayang betol tak?’kata ain..malam itu telinga syuhada terngiang-ngiang dengan perkataan yang dilepaskan oleh khairol dan zarul…
semase sesi PNP bermula..semua pelajar tekun belajar begitu juga dengan ain dan syuhada..semasa rehat..syuhada bertemu muka dengan akim..akim lantas menghulurkan choclate Cadbury kepada syuhada…
‘untuk aku ke??’ tanya syuhada…
‘ taklah untuk family ko and sesi budak kelas kau’ jawab akim..
‘ko buat lawak ke??kalau ko buat lawak aku nak gelak sikitlah..’ jawab syuhada pula..
‘tak ada mase nak buat lawak ngan kau..nie untuk kau..’kata akim sambil menghulurkan coklat tersebut…..
‘ko nie kenapa ha? Pelik semacam je..ko suka dekat aku..ko cakap jelah’ Tanya syuhada sinis
‘ermm….suka dekat kau?? …’ belum sempat menghabiskan ayatnya
‘mengaku aje lah akim…oh syuhada aku cinta padamu’ kata zarul selamba
Akim yang terkejut terus mendebik belakang zarul ..syuhada pula sekadar memandang lantas menarik Cadbury yang ada di tangan akim lantas membuka coklat tersebut dan makan tanpa akim sedari…
‘hoi! Sukati ko je nak makan kan’ bentak akim
‘ tadi kata bagi aku..aku ambil lah..bising lah ko nie..’jawab syuhada sambil memasukkan coklat ke dalam mulutnya
‘ermmm..ye lah..tak nak bagi aku sikit ke?’tanya akim dengan muka kesian
‘pehal plak aku kena bagi kau..kau pegilah belilah sendiri..’ kata syuhada selamba
‘eh budak nie..aku cium kang…’ kata akim dalam nada gurauan
‘nak rasa penumbuk sulung..try lah..’ kata syuhada sambil ketawa besar
‘weih..ko cabar aku ke?’ soal akim sambil menaikkan keningnya
‘ ermmmm….’ Sambil mendongak mukanya ke atas..
‘dahlah..bukan hobi aku merosakkan anak dara orang..oklah aku masuk kelas dulu..’ kata akim sambil mengorak langkah keluar dari kantin
Sejak dari itu..mereka sangat rapat..tapi rapat mereka sekarang bukan lagi sekadar kawan..tapi ‘ehemmm…’ kowang pikirlah sendiri..


 photo 53577D6753C548B17E09CDB9DA2A4A9C.png

No comments:

Post a Comment