photo home-2.jpg  photo kryabelog-2.jpg  photo tips-2.jpg

Followers

Eh..Eh..Thank You singgah, Nak stalk silakan, Follow sekali okay :)

Tuesday, August 22, 2017

Scammer: Cabutan bertuah RM3000

Assalamualaikum guys, harini topik dia adalah scammer. Scammer ni basically kes cubaan menipu ke atas individu lain untuk dapatkan wang atau barang berharga yang sewaktu dengannya. Cerita dia aku baru je terkena tadi. Aku sekarang ni tengah tunggu panggilan interview, so memang biasalah kalau nombor tak kenal tu aku main angkat je. Mana tahu ada company panggil interview ke apa kan. So, dua hari lepas, ada Private Number call aku, private number tau, so aku memang tak tahu berapa nombor dia. Aku pun angkat, suara orang tu macam bangla-Indon sikit, aku tak berapa boleh paham apa yang dia cakap. aku mati-mati ingat company nak panggil interview, tapi peliknya apesal suara tak macam orang Malaysia, macam bangla kau tahu. Sumpah aku tak faham apa dia cakap. aku pun layan je lah. Tiba-tiba dia kata aku menang cabutan bertuah Maxis RM3000, aku terus pelik. Ye lah, number aku memang start 017 tapi actually aku dah convert number tu ke Celcom lama dah, 4 tahun lepas aku convert. Aku terus ragu di situ tapi aku still layan game dia, dia kata lagi aku kena cari ATM terdekatlah, lepastu kat situ dia akan ajar cara nak keluarkan duit tu. makin lama aku sembang dengan dia makin aku tak faham, cakap cam bangla, berpusing-pusing bahas Melayu kau. Langsung aku attack dengan pertanyaan seperti di bawah:

Aku: You ni sebenarnya daripada mana?
Scammer: Saya dari Maxis Hotlink
Aku: Nama you apa?
Scammer: nama sayaaa (aku tak ingat nama apa dia tibia, tapi nama Melayu lah)
Aku: I tak fahamlah you cakap tadi, you orang Malaysia ke?
Scammer: Ya kak, saya orang malaysia.
Ingat aku baru setahun dua duduk Malaysia, aku warganegara okay. Terus aku cakap kat dia call aku next time, sebab aku tengah busy ni out station la apa bagai (padahal kerja pun tak) HOHOHOOOO then aku letak telefon. Lepas je letak call, aku pun gigih google pasal benda ni. YEAHH! Aku tahu dah ni scammer, apa bodoh suruh pergi ATM bagai, sekarang ni company papehal hantar cek ke takpun panggil datang office claim duit. Ni tak, kena pegi ATM lepastu sibuk nak ajar tekan apa tekan apa. Kalau korang nak tahu, berdasarkan informasi yang aku dapat dari Google, scammer ni menggunakan modus operandi yang sama, iaitu:

1.       Call and cakap diorang dari Maxis, Celcom (Ikut pelan yang korang pakai)
2.       Bodohkan korang yang korang dapat cabutan bertuah nilai riban riban
3.       Suruh pergi ATM machine secepat mungkin supaya diorang boleh ajar cara nak keluarkan duit tu.
4.     Lepasni aku tak sure apa jadi, kemungkinan besar pukau. Sebab diorang tak mintak no akaun, diorang Cuma mintak korang pergi ATM je and buat langkah 3 kat atas.

Benda ni tak terhenti di sini, agaknya mat Bangla-Indon tu bagitahu geng dia yang aku faham apa dia cakap. dia call aku lagi sekali, first dia call aku tak angkat. Kali ke-3 dia call aku angkat jugaklah sebab nak tengok permainan dia macam mana (Rajin kan aku, biasalah penganggur) kau tahu apa jadi, dah Mat Melayu pulak call aku. Sekarang ni Melayu pun jatuhkan Melayu, what a shame! Dia pun explain balik la dari awal and dia jugak kata yang dia call dari Maxis Centre Ampang, aku pun iyekan jeee sampai dia habis explain. Masa tu pukul 3 lebih, dia tanya aku pakai kad ATM apa, aku cakap la Ambank (sebab dalam Ambank takde duit) eh tiba-tiba lagi dia kata dia dah call Ambank KL untuk aku buat pengeluaran RM3000. Dia tanya berapa minit nak ke ATM and aku cakap setengah jam, bawah ni dialog dia:

Scammer: So, boleh tak cik bergerak ke ATM sekarang dan buat pengeluaran sebelum pukul 4.
Aku: Bapak saya pakai kereta la, kereta ada sebijik je kat rumah.
Scammer: Oh, tak boleh ke mintak tolong jiran tumpangkan cik ke ATM.
Aku: Saya duduk kawasan kampong la, jiran jauh.
Scammer: Jadi pukul berapa cik boleh pergi ATM?
Aku: Malam karang la, dalam pukul 9.
Scammer: Confirm eh cik pukul 9? Kalau macamtu malam nanti saya call lagi sekali.
END

Tapi malam tu dia tak call, eloklah tu aku pun nak tengok sukan SEA ni Malaysia VS Myanmar. But then, tadi dalam pukul 9 dia call aku balik. Damn! Aku pun angkat, takpelah aku pun tengah free tak buat apa. dia lagi sekali mintak aku pergi ATM sekarang jugak, nak dialog seperti di bawa:
Scammer: Boleh tak cik pergi ke ATM berdekatan sekarang?
Aku: Boleh, saya pun tengah kat luar sekarang ni. Sekejap nak parking. Tunggu sekejap eh. (Dalam pada tunggu sekejap tu, aku bisik kat mak aku, kalau Nampak aku macam lain macam kena pukau ke apa cepat-cepat pegang aku kuat-kuat. Mak aku dah risau dah sebenarnya. Tapi, aku suruh mak aku chill)

Scammer: Okay sekarang dah kat ATM cik ye? Saya nak bagi cik cara tebus RM3000 tu.
Aku pun okay kan je lah, dia suruh aku masukkan ATM card, masukkan nombor pin. Lepastu dia suruh tekan Menu, aku cakaplah aku dah tekan. Tiba-tiba dia tanya apa yang tulis kat Menu tu? Adoiii kantoi, mana aku tahu. Aku pun pusing balik cerita, aku cakap:

Aku: Alamak, Menu? Saya suruh pergi ATM ke? Saya log in kat AmBank Online je ni.
Scammer: Cik, kan saya dah pergi ATM, ATMMM. (Eh, marah aku pulak, aku terus load speaker bagi mak aku dengar sekali)
Aku: Lah ye ke, saya ingatkan kat Ambank Online pun boleh. Tak boleh eh?
Scammer: Cik kena pergi ATM untuk lakukan penebusan.
Aku: Tapi, sama je. Saya tengok dalam online banking ni takde pun masuk duit.
Scammer: Ye cik, sekarang ni saya nak ajar cik lakukan penebusan. Boleh tak cik pergi ke ATM sekarang?
Aku: tak boleh lah, tak lalu. Tadi jem, so tak boleh nak masuk simpang ke bank (pusing alam wei!)
Scammer: Cik nak ke tak nak duit ni cik sebenarnya? Malam ni last cik untuk buat penebusan)
Aku: macam ni lah, bagi saya call Maxis Centre dulu untuk buat pengesahan pasal benda ni.
Scammer: Cik, Maxis tak tahu pasal benda ni, sebab cabutan bertuah ni dari office saya (Dah, lain pulak, haritu dok kata kerja dengan Maxis, ni lain pulak.)
Aku: sekarang ni awak yang cakap awak kerja dengan Maxis Centre kat Ampang. Supposedly, mestilah Maxis tahu. Macam mana pulak awak bekerja dengan Maxis tiba-tiba Maxis tak tahu pasal benda ni.
Scammer: Sekarang ni cik nak ke tak nak duit ni? (Nada dah lain macam dah)
Aku: Macam ni, saya tak hingin pun duit tu, awak ambiklah saya sedekah.
Korang nak tahu apa dia cakap lepastu? Ni dia cakap:
Scammer: Lain kali cakaplah betul-betul. BODOHHHHH!
Aku: Amboii, marahnyaa.

Marah betul scammer tu, tak pasal-pasal aku kena makin pulak. Saja je sebenarnya nak habiskan kredit dia. Dekat 10 minit jugak sembang tadi. So, berhati-hati okay dengan diorang ni. Kita penat-penat cari duit, dia senang-senang nak scam. By the way, aku ni penganggur, so duit aku tak banyak mana. Buang masa je scam aku. Itu sahaja dari saya, thanks for reading and byeeeeee



 photo 53577D6753C548B17E09CDB9DA2A4A9C.png

No comments:

Post a Comment